Marre for President


Visserligen är det här en gammal artikel, men eftersom jag själv har varit med om detta så ville jag ta upp det.
Halalslakten, Korban som det heter, är när en muslimsk man skär av matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna på ett djur, lamm eller får som en uppoffring till deras Gud.

Jag tycker personligen att Sverige är ett jävligt mesigt land som tillåter detta, det är inte våran kultur eller religion, men bara för att det finns så pass många muslimer i Sverige så görs det tillåtet?

Hade jag regerat Sverige så hade detta ALDRIG tillåtits.
Och visst, jag tycker även att vissa svenska jaktsäsonger ska förbjudas också!

Jag läste en annan artikel där det stog "Sverige borde bli mer öppet och hjälpa muslimer att slakta mer halal". VARFÖR?

1. Djuret ska vara friskt och utan skador.
2. Djuret ska ha behandlats med medlidande och vänlighet.
3. Djuret ska få mat och vatten och lugnas innan det dödas.
4. Slakten skall utföras av en tränad muslim. Slaktaren skall hela tiden ha ögonkontakt med djuret.
5. Både djur och slaktare är vända i Qibla (mot Mecka).
6. Före slakt reciteras orden ”Bismillah, Allahu Akbar” (I Guds namn, Gud är större). Det innebär att muslimerna inte tar djurens liv på eget bevåg utan med skaparens auktoritet.
7. Man ska vässa slaktkniven. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktas.
8. Slaktkniven skall föras i en enda obruten rörelse.
9. Matstrupen, luftstrupen och halspulsådrorna skärs av utan att ryggmärgen skadas.
10. Blodet måste helt avtappas.
11. Ett djur får inte se ett annat djur dö. För lamm och får skall all slakt utföras utan föregående bedövning, och man skall slakta ett djur i taget och under förhållanden som säkrar att det enstaka djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfull som möjligt.

Låt deras kulturer och religioner stanna i deras hemland!
Vad är viktigast? Djurskydd eller religionsfrihet?


Kommentarer
Postat av: Mama

Hej Gumman, man ska nog inte försöka att förstå eller lära sig muslimers kultur. Man får bara acceptera att i deras ögon så är detta riktigt, alla folkslag har sin egen religion. Älskar dig och vi ses snart igen. Hälsa till alla på Norden från mig. Puss Puss

2010-10-11 @ 13:51:40
Postat av: Guru

sv: Ja det är konstigt att det är så. Men det är väl en tradition och därför de fortsätter med det, det är väl en del av deras tro. MEN ÄNDÅ :O.

PS. Fråga gärna innan du kopierar och klistar in (copyright)

/Din Guru

2010-10-11 @ 20:15:11
URL: http://dinguru.blogg.se/
Postat av: nadia

När fan blev halalslakt lagligt i Sverige? Jag gjord ett arbet i religion för ett par veckor sedan och skrev om just detta. Kunde inte hitta att det var lagligt i Sverige :S

Om det nu har blivit det så är det sjukt! Inte konstigt att folk blir rädda att sverige ska islaiseras om man nu tillåter halalslakt, i skåne får inte dagisbarnen äta fläsk eftersom att muslimerna inte gör det, och på vissa ställen i skåne har badhusen börjat ha separata öppettider för kvinnor och män.



Någonstans måste man säga stopp!

2010-10-11 @ 22:46:45
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: Therese

ursäkta mig, men jag som praktiserande muslim ser inte bara ett utan flera faktafel i din text. För det första, det är inte något offer till våran gud!! Vi har samma gud som alla kristna och judar, men kallar honom för Allah och vi slaktar för att leva, och för att äta, det är inget offer!!



och vadå i deras hemland?? jag är praktiserande muslim och är född och uppvuxen i Sverige av svenska föräldrar och mor och farföräldrar!!

2010-10-12 @ 12:38:35
URL: http://hayal.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0