Karamelliserad pumpa

Godmorgon på er!
En härlig Måndagsmorgon, eller vad säger ni?

Jag kom på att jag glömde säga vad man kan göra med resterna av pumpan som man gröper ur när man gör ett pumpkinhead :)

Jag gjorde (*läs: försökte) min favoritdessert som jag och Kadir alltid äter i Alanya. Jag vet inte riktigt hur man gör deras recept men jag gjorde något liknande. Karamelliserad pumpa. Helst ska man ha en sån där avlång sötpumpa, men det fanns ju inte i mina affärer häromkring.

Skär pumpabitarna i ca 2cm tjocka lager, strö massa socker i botten så de inte bränns fast och strö även socker ovanpå pumpabitarna. De ska "kokas" i sockret.


Allteftersom sockret smälter strör man på ännu mer socker. Tänk på att pumpan ska bli igenomkokt. Ha ugnen på 200 grader, och pumpan ska vara mjuk rakt igenom.


Om du har gjort rätt så ska det se ungefär ut såhär.
Detta var min första gång jag provade det här, och jag vart nöjd. Men jag tror att man kanske lyckas bättre med sötpumpa och om man kanske kokar allting istället?


För att göra det ännu godare ska man ha en varm sås gjord på valnötter.

SÅDÄR, nu kan vi lämna årets Halloween bakom oss och fortsätta framåt till nästa stora händelse :P


Kommentarer
Postat av: Mama

Ser jättegott ut. Ser fram emot att smaka när jag kommer hem....

2011-10-31 @ 13:16:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0