Ramadan

Godmorgon!
Eller iallafall för mig som just ätit frukost. Det finns ju några här på Hasir som inte har ätit frukost för idag börjar RAMADAN.
 
Ramadan innebär att man inte får äta eller dricka något under hela dagen, inget ska ens få vidröra personens läppar. Från klockan 5 på morgonen till 19.30 på kvällen ska inget få vidröra deras läppar.
 
Ramadan är, för mig, rent strunt. Jag anser att kroppen inte mår bra om den inte får i sig energi, mat och speciellt VATTEN i dessa varma dagar.
Men så ser inte en muslim på det hela. Det handlar om att kontrollera sin kropp bl.a, och även försöka sätta sig in i hur de fattigaste människorna har det som kanske inte äter mat varje dag.
 
Jag är glad att Kadir inte tar Ramadan, och det skulle aldrig falla mig in att ta Ramadan själv. Jag MÅR INTE BRA av att inte få dricka vatten, så varför skulle jag pina mig själv genom att göra något dylikt? Det vore i såna fall för att få förståelse för de som kanske inte har mat eller vatten, men inte pga någon religion eller så.
 
 
Vad anser ni om Ramadan?
 

Kommentarer
Postat av: Thess

Jag har faktiskt svårt för ramadan, förstår inte riktigt. Även om det finns en tanke bakom så tycker jag inte man ska utsätta sin kropp för det. (Det är hemskt att människor drabbas i världen, det är det). Men att inte dricka vätska åtminstone när det är så hett det är inte bra. Nä usch jag vet inte riktigt vad jag ska skriva så jag avslutar här.
Trevlig helg från ett soligt Göteborg/kraaam

2012-07-20 @ 13:26:38
Postat av: Mama

Kan förstå de människor som har den tron att man ska kontrollera sig kropp mm mm. Men som sagt så är det absolut inte bra att inte dricka vatten i den värme ni har. Glad att inte kadir är stenhård på Ramadan. Puss & Kram

2012-07-20 @ 14:46:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0