Migrän :(

Om man har migrän får man ibland sprängande huvudvärk som oftast pågår i ett halvt till ett dygn och som blir värre av fysisk ansträngning eller om man rör på huvudet. Orsaken är inte känd men migrän kan utlösas av till exempel stress, hormonförändringar eller viss mat och dryck.
Huvudvärken uppstår plötsligt eller med olika symtom innan. Dessa symtom kan vara mer oklara, till exempel magproblem eller humörsvängningar, eller tydliga och kallas då aura. Aura kan till exempel vara synfenomen, sämre tal eller känsel. Efter ett migränanfall känner man sig ofta trött, irriterad och apatisk.

Nästan var femte kvinna och var tionde man har migrän. Problemen brukar minska efter 40-årsåldern. (Ska jag behöva vänta tills jag är 40 med att bli av med skiten?!)

P-piller kan göra besvären värre. (Dags att sluta med såna då!)

Detta gjorde inte mig ett dugg på bättre humör.
Senare läste jag att motion kan göra att migränen släpper.
Vem har ork att motionera när man har huvudvärk?



Har du någonsin haft migrän?
Vad gör du åt det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0