Marre testar 118100

Äntligen tog jag mig i kragen och skickade ett SMS till 118100 och frågade en fråga som jag många somrar har ställt mig. "Varför existerar fästingar?" och fick detta dryga svar tillbaka:

"Varför det finns fästingar kan ju tyckas vara en befogad fråga, för fåglar och andra smådjur utgör den mat. Den är också en utmärkt värd för bakterier. Fästingar, vars latinska namn är Ixodida, är samlingsnamnet för små vinglösa spindeldjur i gruppen kvalster. Fästingar är parasiter som lever på att suga blod."



Det sistnämnda var ju inget man inte redan visste (?) och kändes rätt onödigt. Men allt det andra var väl ok, då fick jag ett svar iallafall. Jag står fast i att fästingar är onödiga djur som inte behövs på denna jord, fåglar och andra smådjur har andra saker att äta ändå ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0